Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Shop

Doe mee

De Strafste School 2022

MNM50

Zo zorg je er voor dat je minder druk legt op jezelf

lichaam/geest

di 18 sep. - 18:36

Eén op vier jongeren is opgebrand. Mien Gheysens (25, Mechelen) is burn-out coach bij Attendo en zij is het er helemaal mee eens. Het is een groter wordend probleem bij jongeren, waar iets aan moet worden gedaan.
Mien Gheysens

"We dachten lang dat een burn-out enkel iets was voor werkende mensen. Nu ervaren we het meer en meer bij jongeren."

Wat is een burn-out?

Als je een burn-out hebt, dan heb je geen energie meer. Je batterijen zijn helemaal leeg.

#1 Je zelfvertrouwen daalt.

#2 Je hebt het gevoel dat je niets meer aan de situatie kan doen.

#3 Je gaat emotioneel afstand nemen: het maakt je allemaal niets meer uit.

#4 Fysiek kan je niet meer mee. 

De druk is te hoog

Een burn-out komt steeds vaker voor bij jongeren. De druk is te hoog: het is allemaal te veel. "We zo veel uit het leven halen, gezond eten, sociale media onderhouden, erbij horen... Dat is gewoon allemaal te veel", zegt Mien. Jongeren moeten hun grenzen leren kennen. "Vaak kunnen jongeren hun grenzen niet aangeven omdat ze die niet kennen. Jongeren moeten leren aangeven wanneer het te veel is. Je afzonderen is geen oplossing volgens burn-out coach Mien. "Je moet je sociale contacten blijven onderhouden. Heb je nood aan een babbel? Ga naar buiten en doe het niet via de online kanalen."

"Zoek de buitenlucht op en praat"

Een manier om tegen die druk te vechten is de buitenlucht opzoeken. "Zoek de buitenlucht op en praat met mensen waar je je goed bij voelt. Dat kan rust geven en doe het wel op een ontspannende manier. Leg de lat voor jezelf niet te hoog!"

Tips

Deze handige tips helpen je meer rust te geven en vooral te denken aan jezelf.

#1 Directe communicatie i.p.v online communicatie

Praat in real life met mensen. Diepe vriendschappen en sociaal contact zijn één van de beste hulpmiddels tegen burn-outs.

#2 Veel bewegen en voldoende slapen

Zorg vooral voor jezelf en vindt iets wat voor jou ontspannend werkt. 

#3 Single tasken

Focus je op datgene waar je mee bezig bent i.p.v. met meerdere dingen tegelijk bezig te zijn. Dat multitasken je productiever maakt is een fabelt. Het overbelast je brein. Je wordt er gejaagd en gestresst van. Keuzes maken zijn ook heel belangrijk.

 

Meer zoals dit...

Meer MNM?

Check onze socials en de MNM-app om zeker niets te missen.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet